De eerste week - Reisverslag uit Jämsä, Finland van Bodha Wallega - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Jämsä, Finland van Bodha Wallega - WaarBenJij.nu

De eerste week

Door: Bodha Wallega

Blijf op de hoogte en volg Bodha

08 September 2014 | Finland, Jämsä

Week 1

Deze week ben ik aangekomen in Jamsa, Finland. Na 2,5 uur vliegen, 3 uur treinen en een kwartiertje taxi kwamen we om 10 uur aan bij ons huisje. Het is een klein Fins blokhutje voorzien van alle luxe die we nodig zullen hebben. Een open haard, sauna, vloerverwarming, vaatwasser en mijn eigen 2 persoon bed! Ons huisje ligt in Himos. Een ski gebied 5 kilometer buiten Jamsa. Links kijk je uit op een groot meer, en rechts zie je de bergen met (de nog groene)skipistes.
Vanaf daar is het 20 minuten fietsen naar mijn stage. Basisschool Jokivarrenkoulo. Ik loop stage in de twee groepen 7 met elk 20 leerlingen. Hier in Finland is het onderwijs een beetje anders dan in Nederland. De kinderen dragen geen schoenen in de klas, en ze zitten op hogen krukken. Tussen de middag is er een warme lunch. Meestal goed, maar om elf uur gebakken sardientjes vind mijn Hollandse maag toch wel zwaar. Ook is er na elke drie kwartier les een kwartiertje buitenspelen. Daarna zijn de kinderen hun energie kwijt en kunnen ze zich weer concentreren Elke ochtend als ik met me stagebegeleider de klas in loop staan ze op en wensen ons goede morgen. Normaal in het Fins maar vanaf deze week in het Engels opdat ik in de klas ben. In Finland krijgen de kinderen al vanaf groep 4 les in Engels. De kinderen in groep 7 spreken dus heel goed Engels. Dit maakt het voor mij een stuk makkelijker om de met de kinderen te werken en om ze te helpen. Michelle die in groep 3 zit heeft dat niet. Met mij spreken ze dus wel Engels maar alle lessen worden in het Fins gegeven. Daar kan ik ze dus niet bij helpen. Ik help met rekenen en vertel tijdens lessen zoals geschiedenis of aardrijkskunde hoe het bij ons in Nederland is. Ook geef ik ze lesjes Nederlands en leren ze mij Fins. Gelukkig helpen mijn stagebegeleiders mij door de belangrijkste dingen uit de les te vertalen naar het Engels.

Kaikkea hyvaa,

Bodha

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Jämsä

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

08 September 2014

De eerste week
Bodha

Actief sinds 18 Aug. 2014
Verslag gelezen: 719
Totaal aantal bezoekers 1492

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: